Miksi hampaat pitää kuvata?

Monia suun ja hampaiden sairauksia ei voida havaita silmällä. Röntgenkuvista voidaan nähdä esimerkiksi:

• > hampaiden väleissä sijaitsevat reiät,
  • > hampaiden juurien tulehdukset,
  • > parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudosten tulehdus ja
  • > puhkeamattomien viisaudenhampaiden ja leukaluun tai hammaskiilteen sisällä olevat sairaudet ja tulehdukset.

Mitä aikaisemmin suun ja hampaiden sairaudet huomataan, sitä parempi mahdollisuus on onnistuneeseen hoitoon.

Hyvä hammashoito perustuu oikeaan diagnoosiin. Suun ja kasvojen alueen röntgentutkimus on hammaslääkärille tärkeä apuväline hoitopäätöstä tehtäessäja hoidon seurannassa.

Mitä on digitaalinen röntgenkuvantaminen?

Käytämme nykyaikaisia digitaalisia hammasröntgenlaitteita, joilla saadaan tarkkoja ja korkealaatuisia röntgenkuvia nopeasti ja pienin sädeannoksin.
Otamme sekä panoraamakuvia, yksittäisiä pienempiä röntgenkuvia että kartiokeilatietokonetomografiakuvia(KKTT). Kuvan saat pyytäessäsi mukaan cd-levylle tallennettuna.

Panoraamaröntgenkuvasta hammaslääkäri näkee hampaiston, leukaluut, leukanivelet ja osan poskionteloista. Se auttaa löytämään usein oireettomatkin tulehdukset, ja sitä käytetään usein myös esimerkiksi viisaudenhampaan poiston tarvetta arvioidessa.

Pienempiä yksittäisiä yhden tai muutaman hampaan sisältäviä kuvia otetaan täydentämään panoraamakuvaa. Tämä kuvaus on usein tarpeen juurta ympäröivän luun tulehdustilan tai hammasväleissä olevien reikien varmentamiseksi.

Kartiokeilatietokonetomografiakuvauksella (KKTT) saadaan leukojen ja kasvojen alueelta kolmiulotteisia kuvia. Näitä 3D-röntgenkuvia käytetään tarvittaessa esimerkiksi alaleuan hermon kulun selvittämiseen ennen toimenpiteitä, implanttihoitojen suunnitteluun ja juurihoidettavien hampaiden tilan arviointiin.

Lue lisää kolmiulotteisesta röntgenkuvasta >

Kuka lähettää röntgenkuvaukseen?

Kaikki röntgenkuvantaminen perustuu aina hammaslääkärin toteamaan tarpeeseen. Röntgentutkimukseen tarvitaan hammaslääkärin lähete ja siihen sisältyy radiologian erikoishammaslääkärin lausunto. Hohde tarjoaa kuvantamispalveluja myös lähettäville hammaslääkäreille.

Lue lisää röntgentutkimuksesta >