Juurihoito – tulehtuneen hampaan pelastus

Miksi juurihoitoon?

Juurihoito joudutaan tekemään, jos hampaan ydin tulehtuu. Hammasytimen eli pulpan tulehdus johtuu yleensä liian pitkälle edenneestä karieksesta, eli hampaan reikiintymisestä, jonka seurauksena hammasytimeen pääsee bakteereja. Myös hampaan lohkeaminen, kova purentarasitus tai hampaan ytimeen levinnyt parodontiitti voivat aiheuttaa tulehduksen. Tavallisin tulehduksen oire on voimakas hammassärky, mutta toisinaan tulehdus voi olla myös täysin oireeton.

Tulehduksen jatkuessa huomaamattomana pitkään, voi hampaan sisällä oleva ydinkudos mennä osittain tai kokonaan kuolioon eli nekroosiin. Jos hammasytimen tulehdusta ei juurihoideta, tulehdus voi levitä hampaan juuren ympärille ja leukaluuhun. Aina hammasta ei voi pelastaa edes juurihoidolla, vaan se täytyy kokonaan poistaa.

Sattuuko juurihoito?

Hammaslääkäri pyrkii aina tekemään juurihoidosta mahdollisimman kivuttoman, joten juurihoito tehdään aina hyvässä puudutuksessa. Hyviä kivunlievitysmenetelmiä käytettäessä juurihoito ei siis koske. Tarvittaessa potilaalle voidaan antaa myös rauhoittava esilääkitys ennen toimenpidettä.

Miten juurihoito tehdään?

1. Vaurioittuneen hampaan ydin on tulehtunut. Tulehtuneesta hampaasta otetaan röntgenkuvat ja sen kunto tutkitaan.

2. Hammas puudutetaan, ja sen purupinta avataan, jotta hammaslääkäri ulottuu hampaan ytimeen ja juurikanaviin. Tulehtunut kudos poistetaan ja hammas huuhdellaan antibakteerisilla aineilla.

3. Tarvittaessa puhdistetut juurikanavat täytetään bakteereita tuhoavalla aineella muutaman viikon ajaksi ja hampaaseen tehdään väliaikainen paikka.

4. Puhtaat ja parantuneet juurikanavat täytetään juurentäyttöaineella.

5. Lopuksi juurihoidettu hammas paikataan tai kruunutetaan, riippuen hampaan kunnosta.

Hammasytimen tulehduksen hoito voi vaatia useita hoitokäyntejä. Usein takahampaiden juurihoito kestää kauemmin kuin etuhampaan hoito.

Säännöllisillä hammaslääkärikäynneillä ja hyvällä suuhygienialla voit ehkäistä juurihoidon tarvetta. Varaa aika hammastarkastukseen OmaHohteesta tai puhelimitse lähimmältä Hohde-klinikaltasi.