Ientulehduksen oireet ja hoito

Tulehtuneet ja punoittavat ikenet? Verenvuoto hampaita harjatessa? Epämiellyttävä maku suussa? Huono hengitys? Nämä oireet viittaavat todennäköisesti ientulehdukseen.

Ientulehdus, jota kutsutaan myös nimellä gingiviitti, johtuu plakin kerääntymisestä ikenien reuna-alueelle. Yleisin syy tähän on huono suuhygienia, mutta myös paikatut hampaat voivat aiheuttaa ongelmia, kuten karheat paikat tai vuotavat paikan saumat, jotka voivat johtaa ientulehdukseen.

Raskauden aikana ientulehdus voi ilmetä ilman runsasta plakin kertymistä, johtuen kehon hormonimuutoksista.

Ientulehdus voidaan hoitaa kotona alkuvaiheessa. Kun poistetaan plakki hampaiden pinnalta ja väleistä sekä vähennetään ikeniä ärsyttävien bakteerien määrää, ientulehdus yleensä rauhoittuu. Verenvuoto ikenistä ei ole syy huoleen; sen sijaan suuta tulee puhdistaa huolellisemmin muutaman päivän ajan. Kun ikenet ovat rauhoittuneet puhdistuksen jälkeen, myös verenvuoto yleensä lakkaa.

Tärkeää kotihoitoa ientulehduksen hallitsemiseksi on valita oikeanlainen hammasharja, oikea harjaustekniikka ja säännöllinen hammasvälien puhdistus. Suositeltavaa on käyttää pehmeää hammasharjaa, mieluiten sähköhammasharjaa. Harjaa hampaat huolellisesti ja kiinnitä erityistä huomiota ienrajoihin. Hammasvälien puhdistukseen voit valita hammaslangan, hammasväliharjan tai hammasväli-tikun, riippuen hammasvälien koosta.

Jos kotihoitoa on kokeiltu yli viikon ajan ilman parannusta, on aika varata aika hammaslääkärille. Hammaslääkäri voi puhdistaa hampaat perusteellisesti ja poistaa hammaskiven tai muut ientulehduksen aiheuttajat. Lisäksi hammaslääkäri voi neuvoa oikeanlaisista puhdistusvälineistä, jotta kotihoito olisi mahdollisimman tehokasta.

Jos ientulehdusta ei hoideta ja se jatkuu pitkään, se voi johtaa parodontiittiin eli hampaan kiinnityskudossairauteen. Tämä tila voi aiheuttaa hampaiden liikkumista ja jopa hampaiden irtoamisen. Älä epäröi varata aikaa hammastarkastukseen hammaslääkärille tai suuhygienistille osoitteessa omahohde.fi.