Milloin hammaslääkäriin viisaudenhampaan takia?

Erikoishammaslääkäri tutkii röntgenkuvia.

Viisaudenhampaat ovat yleinen harminaihe. Yleisin viisaudenhampaiden aiheuttama oire onkin kipu. Kipu voi olla kaikkea pienen jomotuksen ja kovan säryn välillä. Viisaudenhampaan poistoa ei kannata kuitenkaan pelätä, poiston aikana voi tuntua kevyttä painetta, mutta ei varsinaista kipua.

MIKÄ ON VIISAUDENHAMMAS?

Viisaudenhampaat ovat niin sanottuja kolmansia poskihampaita, jotka puhkeavat yleensä 19–20 vuoden iässä. Viisaudenhammas eroaa muista pysyvistä hampaista, eikä yleensä ole hyödyllinen purennalle eikä puhkea usein kokonaan näkyviin.

Omat viisaudenhampaat kannattaa tarkastuttaa hammaslääkärillä ennen kuin täyttää 25 vuotta. Puhkeaminen ei tavallisesti enää etene 25. ikävuoden jälkeen. Viisaudenhampaat mahtuvat harvoin suuhun hyvin, koska evoluution myötä ihmisen leuat ovat aiempaa pienemmät. Joillakin ihmisillä viisaudenhampaat eivät puhkea enää ollenkaan – noin kahdella prosentilla suomalaisista viisaudenhampaat puuttuvat kokonaan.

MILLOIN LÄÄKÄRIIN?

Hammaslääkäriin kannattaa hakeutua heti, kun tuntee kipua poskihampaiden alueella. Viisaudenhampaat voivat aiheuttaa kipua, vaikka ne eivät näkyisi. Puhkeamaton hammas voi aiheuttaa tulehduksen.

Viisaudenhampaan tulehduksen oireita ovat: kipu, turvotus, paha maku suussa, pahanhajuinen hengitys, viisaudenhampaan ientaskusta tuleva märkä vuoto. Mikäli sinulla ilmenee kuumetta, suun avaamisvaikeutta, kipua niellessä tai hengitysvaikeuksia hakeudu hammaslääkäripäivystykseen.

MITEN VIISAUDENHAMPAAT POISTETAAN?

Ennen kuin viisaudenhampaan poisto suoritetaan, tutkii hammaslääkäri suun ja poistettavan hampaan sekä suunnittelee hampaan poiston. Viisaudenhampaasta otetaan usein röntgenkuva, jonka avulla voidaan selvittää esimerkiksi missä asennossa viisaudenhammas ja sen juuret ovat sekä juurien suhde ympärillä oleviin kudoksiin.Viisaudenhampaan voi poistaa yleishammaslääkäri. Vaikeammat tapaukset  voivat vaatia hampaan poistamista kirurgisesti. Vaativammat poistot tekee suu- ja leukakirurgi.

JÄNNITTÄÄKÖ VIISAUDENHAMPAAN POISTO?

Viisaudenhampaan poistoa ei tarvitse pelätä. Poiston aikana voi tuntua kevyttä painetta, mutta ei varsinaista kipua. Poiston jälkeen ja puudutuksen vaikutuksen kadottua suussa voi tuntua kipua ja pientä jälkivuotoa muutaman päivän ajan. Kun ottaa hammaslääkärin määräämät kipulääkkeet ohjeiden mukaan, ei kivusta kuitenkaan tarvitse kärsiä.Hammas on mahdollista poistaa myös ennakoivasti, jos hammaslääkäri toteaa, että viisaudenhampaasta koituu ongelmia tulevaisuudessa. Joskus viisaudenhampaan poisto voidaan tehdä myös toisen toimenpiteen sitä vaatiessa, esimerkiksi ennen oikomishoitoa tai hammasimplantin asennusta. Vain harvoissa tapauksissa viisaudenhammasta ei tarvitse poistaa.

Hohteella viisaudenhampaita poistavat ammattitaitoiset hammaslääkärimme, sekä suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkärimme. Tutustu viisaudenhampaan oireiluun ja poistoon Hohteen blogissa ja varaa aika hammastarkastukseen omahohde.fi.

Lue Antin hoitotarina viisaudenhampaan poistosta