Koronavirustiedote 1.4.

01.04.2020

Sosiaali- ja terveysministeriön viimeisin ohjeistus hoidon toteuttamiseen:

Hohde konsernissa noudatamme täysin sosiaali- ja terveysministeriön laatimia ohjeita ja toimimme näiden mukaisesti. STM:n 24.3. päivätyn ohjeen mukaan riskiryhmien kiireetöntä hoitoa tulee siirtää ja käyttää alueellista harkintaa.

Ohjeen mukaan kiireetön hoito on syytä siirtää eteenpäin henkilöillä, joilla on todettu tai epäillään olevan koronainfektio tai jotka ovat olleet lähikontaktissa tällaisen henkilön kanssa, joilla on hengitystie infektion oireita ja tai kuumetta (yli 37,5 C), jotka ovat palanneet ulkomailta 14 vuorokauden sisällä tai jotka kuuluvat vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin.

Emme hoida flunssaisia tai yllähengitystieoireista kärsiviä potilaita vastaanotoillamme. Pyydämme, että nämä potilaat hakeutuvat hoitoon omaan terveyskeskukseensa.

STM:n ohjeen mukaisesti annamme kiireellistä ja puolikiireellistä hoitoa yleisterveille sekä riskiryhmille. Hoidontarpeen arvionti perustuu huolelliseen haastatteluun ja tapauskohtaiseen arvioon.

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat ja ne henkilöt, joilla on jokin seuraavista pitkäaikaissairauksista:

• vaikea-asteinen sydänsairaus
  • huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
  • diabetes, johon liittyy elinvaurioita
  • krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
  • vastustuskykyä heikentävä tauti, kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva leukemia tai lymfooma (ei ylläpitohoito)
  • vastustuskykyä voimakkaasti heikentävä lääkitys (esimerkiksi suuriannoksinen kortisonihoito)

Terveet ja perussairautensa, esimerkiksi astman ja diabeteksen, suhteen hoitotasapainossa olevat lapset ja nuoret eivät kuulu taudin riskiryhmään.

Yli 10 hengen kokoontumisrajoitus ei koske terveydenhuollon hoitohuoneita, mutta Hohde pyrkii huolehtimaan, että asiakkaat voivat pitää vähintään metrin etäisyyden toisiinsa. Riskipotilaat eivät odota yleisissä odotustiloissa. Odotushuoneessa on tarjolla desinfiointiainetta käsien desinfiointiin. Odotustilojen puhtaudesta huolehditaan tehostetusti.

Pyydämme kaikkia riskiryhmiin kuuluvia ottamaan yhteyttä puhelimitse suoran vastaanotoillemme. Haastattelemme kaikki vastaanotoillemme tulevat asiakkaamme tehostetusti.