Mitä suuhygienisti tekee?

Kun suun ja hampaiden terveys on saatu kuntoon, alkaa hoidon kaikkein merkittävin vaihe – suun ja hampaiden hyvän terveydentilan ylläpito ja edelleen parantaminen. Tämä on suuhygienistin erikoisosaamisen ydin. Suuhygienistin päämääränä on suu- ja hammassairauksien ennaltaehkäisy ja parantaminen, mikä puolestaan edistää potilaan kokonaishyvinvointia.

Suuhygienistit ovat arvokas osa hammashoitotiimiä ja työskentelevät yhteistyössä hammaslääkäreiden, erikoishammaslääkäreiden ja hammashoitajien kanssa. Esimerkiksi oikomishoidon aikana sujuva yhteistyö oikomishoidon erikoishammaslääkärin ja suuhygienistin välillä on olennaisen tärkeää.

Suuhygienistiemme työnkuvaan kuuluu ien- ja kiinnityskudossairauksien ennaltaehkäisy ja ylläpitohoito, hampaiden reikiintymisen ennaltaehkäisy, omahoidon ohjaus sekä hampaiden valkaisu.

Ien- ja kiinnityskudossairauksien ennaltaehkäisy ja ylläpitohoito

Suuhygienisti suorittaa säännöllisiä suun puhdistuksia ja hammaskiven poistoa vastaanotollaan, mikä on erinomainen tapa estää iensairauksia ja parantaa suun kokonaisterveyttä.

Hampaiden reikiintymisen ennaltaehkäisy

Suuhygienisti työskentelee aktiivisesti hampaiden reikiintymisen ennaltaehkäisemiseksi, joka tunnetaan myös nimellä karies. Suuhygienisti suorittaa toimenpiteitä, kuten fluorikäsittelyjä ja selvittää reikiintymisen syitä, kaikki tämä kuuluu suuhygienistin työnkuvaan.

Hampaiden kotihoito-ohjaus

Suuhygienisti ohjaa potilaita oikeanlaiseen hampaiden hoitoon kotona. Hänen tehtävänään on auttaa potilaita valitsemaan sopivat välineet ja tuotteet suun terveyden ylläpitoon ja hampaiden puhdistukseen kotona.

Hampaiden valkaisu

Suuhygienisti poistaa hampaiden pinnoilta värjäytymiä, suorittaa valkaisuhoitoja vastaanotolla ja neuvoo potilaita hampaiden valkaisussa kotona.

Lisätietoa Hohteen suuhygienistipalveluista löydät täältä >