Hammasimplantti ja sen asennusleikkaus

Implanttihoidon asiakas kertoo hoitokokemuksestaan.

Hammasimplantti on keinojuuri, jolla voidaan korvata yksi tai useampi puuttuva hammas. Implantit asennetaan leukaluuhun, ja niihin voidaan kiinnittää kruunuja, siltoja tai irtoproteeseja. Yleensä implantti valmistetaan titaanista, ja se muistuttaa ulkonäöltään pientä ruuvia.

Implantti puuttuvan hampaan tilalle

Implantti on kestävä ja luonnollisen näköinen keino korvata puuttuva hammas tai useampi. Yksittäisen hampaan korvaamiseen tarvitaan yksi titaaniruuvi, useamman hampaan yleensä 2–4 ja täysin hampaattoman suun implanttihoitoon 4–6 ruuvia. Yksittäiset hampaat tavallisesti korvataan rakentamalla implantin päälle kiinteä kruunu. Kaikkien hampaiden puuttuessa implanttien eli keinojuurten varaan voidaan rakentaa kiinteä, koko leuan hammasproteesi.

Potilaamme Merja saapui Hohde Helsingin suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri Juha Peltolan vastaanotolle oman hammaslääkärinsä suosituksesta: ”Vuosi sitten vanhoja, juurihoidettuja hampaita tutkittaessa huomattiin, ettei yhtä niistä pystytä enää pelastamaan. Hammas otettiin pois puolisen vuotta sitten ja tilalle päätettiin laittaa implantti, jonka asentamiseen hammaslääkärini suositteli Juhaa. Koska kyseessä on niin henkilökohtainen ja tärkeä asia kuin omat hampaat, tahdoin tietenkin hammasremonttia aloittaessani, että sen tekevät taitavat spesialistit.”

Miten implanttihoito tehdään ja miltä se tuntuu?

Implantti asennetaan tavallisesti paikallispuudutuksessa kirurgisesti, ja leikkaukseen varataan aikaa 0,5–1,5 tuntia riippuen asennettavien implanttien määrästä. Kirurgi poraa leukaluuhun implantille sopivan ontelon ja asentaa titaaniruuvin paikalleen. Jos asennetaan useampia implantteja tai eri puolille leukoja, aikaa kuluu luonnollisesti enemmän. Lyhimmillään toimenpide vie aikaa vain 10-15 minuuttia, ja hammasimplantin asennus onkin monesti potilaalle helpompaa kuin hampaan poisto.

”En ole koskaan ollut kovinkaan hammaslääkäripelkoinen, joten en pelännyt toimenpiteeseen tuloa etukäteen. Kävin Juhalla konsultaatiossa ennen implanttihoitoa, ja hän piirsi ja selitti minulle tarkkaan, mitä tulee tapahtumaan ja miten toimenpide etenee. Toki tieto aina lisää tuskaa, ja saapuessani vastaanotolle implantin asennukseen minua alkoi jo hieman jännittää, vaikka tiesinkin, ettei hoito aiheuta kipua”, Merja kuvailee tuntemuksiaan ennen operaatiota.

”Siinä sitten ennen toimenpidettä yhdessä naureskeltiin ja juteltiin, ja unohdin koko jännityksen. Kun taustalla soi rauhallinen jazz-musiikki ja tiesin, että saan kunnon puudutuksen, ei pelottanut enää yhtään. Minulle jäi hoidosta todella hyvä fiilis: kaikki Gasellilla vaikuttavat ammattitaitoisilta ja vastaanotto on kokonaisuudessaan mukava. Tuntui, että olin hyvissä käsissä.”

Koska implanttihoito tehdään hyvässä puudutuksessa, se ei aiheuta potilaalle kipuja: ”Toimenpide ei sattunut ollenkaan, vaikkakin tuntui hieman erikoiselta. Kipua ei implantin asennuksen aikana tunne, mutta toki tuntee esimerkiksi sen, että leukaluuhun porataan. Poraaminen kuulostaa pahemmalta kuin tuntuu.”

”Jos nyt tällaisesta toimenpiteestä voi niin sanoa, niin operaatio oli miellyttävä kokemus. Oli rauhoittavaa musiikkia taustalla ja ammattitaitoinen kirurgi, joka selitti faktat ja kertoi joka vaiheessa, mitä hän teki. Mukavaa oli myös implanttihoidon nopeus, puoli tuntia ja toimenpide oli ohi.”

Implanttihoidon jälkeen

Merja sai operaation jälkeen kattavat jälkihoito-ohjeet, joita noudattamalla varmistetaan leikatun alueen hyvä paraneminen ja kivuttomuus. ”Kotiin mentyäni puudutuksen vaikutuksen hävitessä kipu oli todella kova, mutta siitä selvisin vahvoilla kipulääkkeillä. Ensimmäisen päivän ja nukutun yön jälkeen ei kipuja enää ollut, enkä joutunut leikkausta seuraavana päivänä enää ottamaan kipua lievittäviä lääkkeitä.”

”Ohjeissa varoiteltiin leikkaushaavan vuotamisesta, turvotuksesta ja mahdollisesta mustelmasta, mutta itse selvisin aika vähällä. Syödessä saattoi haava hieman tihkua, mutta muuten säästyin vuodoilta. Minulle ei myöskään tullut mustelmia, mutta turvotusta oli kyllä ensimmäisten päivien aikana. Kaiken kaikkiaan implanttihoito ja sen jälkeiset päivät menivät hyvin.”

Nyt asennetun implantin annetaan parantua ja luutua, jotta siihen voidaan kiinnittää kruunu. Tavallisesti paraneminen kestää pari kuukautta. Luutumisaikaa tarvitaan kuitenkin enemmän, jos esimerkiksi implantin asentamisen yhteydessä joudutaan mahdollisen luupuutoksen takia tekemään korjauksia leukaluuhun. Merja odottelee tällä hetkellä kesäkuista konsultaatiota omalle hammaslääkärilleen, jolloin päätetään kruunun asentamisen ajankohta.

Haluatko hammasimplantin tai mietityttääkö hoito?

Varaa aika suu- ja leukakirurgin konsultaatioon  joko verkosta tai puhelimitse lähimmältä Hohde-klinikaltasi.