6 keinoa selättää hammaslääkäripelko

Hammashoitopelko on yleistä sekä lapsilla että aikuisilla, ja jopa puolet suomalaista pelkää hammaslääkäriä. Jos hammaslääkärissä käynti jätetään kokonaan väliin pelon takia, voi pelko olla vaaraksi terveydelle. Hammaslääkäripelkoa voi ja kannattaa kuitenkin hoitaa. Pelon hoidon tavoitteena on aina estää pelkoa hallitsemasta elämää tai estämästä hammaslääkärillä käymistä.

Mistä hammashoitopelko johtuu?

Hammaslääkäripelon syyt ovat aina yksilöllisiä, eikä hammashoitoa pelkäävä aina välttämättä pelkää hammaslääkäriä. Hammashoitopelko voi juontaa juurensa jonkin muun yksittäisen asian, kuten piikkien, ahtaiden paikkojen, tuntemattoman tai kivun pelkoon. Pelon tunne voi syntyä myös luottamuksen puutteesta. Usein hammaslääkäripelon taustalla on aikaisempi kivulias tai muuten huono hoitokokemus.

Näin selätät hammaslääkäripelon

Hammaslääkäripelon hoitaminen on pitkäaikainen projekti. Pelkoa ei välttämättä voi poistaa, mutta sen kanssa voi oppia elämään ja sitä voi oppia sietämään. Muista aina, ettet ole ainut hammaslääkäripelosta kärsivä. Kokenut hammaslääkäri ymmärtää tunteesi ja toimii sinua rauhoittaen.

1. Hanki oma hammaslääkäri.

Ensimmäinen askel hammaslääkäripelon voittamisessa on luottamus. Paras ratkaisu pelkäävälle potilaalle on hankkia oma hammaslääkäri, jonka kanssa voi rakentaa pitkäaikaisen, luottamuksellisen hoitosuhteen. Hammashoitopelon hoitaminen on aina tiimityötä hammaslääkärin, hammashoitajan ja potilaan välillä. On luotettavampaa ja helpompaa työstää omaa pelkoa sinulle tuttujen ihmisten kanssa.

2. Kerro hammaslääkärillesi tuntemuksistasi.

Ennen ensimmäistä hoitokertaa saat täyttää esitietolomakkeen, jolla kartoitetaan potilaan tottumuksia ja tuntemuksia. Vastaa aina rehellisesti sinulle esitettyihin kysymyksiin, jotta hammaslääkäri saa oikean kuvan ajatuksistasi. Kun kerrot avoimesti jo lomakkeella aiemmista huonoista kokemuksistasi tai peloistasi, voidaan pelkoon puuttua jo varhaisessa vaiheessa.

Kun hammaslääkäri tietää, että sinua pelottaa, hänen on helpompi tehdä vastaanottokäynnistä sinulle mahdollisimman sujuva ja rauhallinen kokemus. ”Potilasta saattaa jännittää niin paljon, ettei hän uskalla kertoa pelostaan. Hammashoitopelko voi myös hävettää, jolloin potilas ei avaudu tuntemuksistaan monellakaan hoitokerralla. Kannattaa kuitenkin aina puhua peloista jo hoidon alussa, jotta hammaslääkäri voi helpottaa oloasi,” kehottaa pelkopotilaiden hoitoon perehtynyt hammaslääkäri Maija Aura.

3. Tunnista pelkosi lähde.

Kun tiedät miksi pelkäät, on pelkoa myös helpompi hoitaa. Jos pelon lähde on yksittäinen asia, kuten kivun pelko, on se helpompaa selvittää kuin laaja, selittämätön pelko. Älä kuitenkaan ahdistu, jos et keksi syytä hammaslääkäripelkoosi – saat silti helpotusta tuntemuksiisi asiantuntevalta hammaslääkäriltä.

4. Ensin eroon kivusta

Hammaslääkäripelko voi johtua kivun pelosta. Usein hammaslääkärin vastaanotolla hoidetaankin ensin kipu pois, ja vasta sitten keskitytään pelon hoitoon. Hammaslääkärin tavoite on aina tehdä hoidosta potilaalle mahdollisimman kivuton, eikä hyvän puudutuksen ansiosta kipua tarvitse tuntea.

5. Sovi yhteiset pelisäännöt.

Yhteistyössä hammaslääkärin kanssa voit helpottaa pelkoasi hoitotilanteessa. Hoidon alussa on hyvä sopia yhteiset pelisäännöt, ja sopia ahdistavia tilanteita varten turvamerkki, jota näyttämällä pyydät hammaslääkäriä keskeyttämään hoidon. Hyvä hammaslääkäri ottaa pelkosi todesta eikä väheksy tuntemuksiasi, ja toimii yhteistyössä kanssasi koko hoidon ajan. Hammaslääkäripelkoa voi helpottaa se, että hammaslääkärisi näyttää ja kertoo sinulle koko hoidon ajan etukäteen mitä tulee tapahtumaan.

6. Siirrä huomiosi toisaalle.

Kokeile erilaisia harhautuskeinoja. Moni hammaslääkäriä pelkäävä saa avun huomion siirtämisestä toisaalle, eli esimerkiksi puristelemalla kädessään palloa tai kuuntelemalla kuulokkeista valitsemaansa musiikkia.

Pelkäätkö hammaslääkäriä?

Tule vastaanotollemme, jossa voimme yhdessä keskustella pelostasi ja hoitaa hampaasi sinun ehdoillasi. Varaa aika hammaslääkärille OmaHohteesta tai puhelimitse lähimmältä Hohde-klinikaltasi.